۰۲۱۵۶۳۹۲۰۰۱ - ۰۲۱۵۶۳۹۲۲۱۰

معرفی جامعی از کمپرسور اسکرو

10 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 18 فروردین 1398 در ساعت 14 : 18 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

کمپرسور اسکرو از جمله کمپرسور هایی است که در صنایع مورد استفاده قرار میگیرد و قادر است تا هوای بسیار فشرده ای را تولید کند. کمپرسور اسکرو میتواند هوای فشرده ای با ۱۰۰۰ لیتر بر دقیقه را تامین نماید که حجم بسیار بالایی محسوب میشود. کمپرسور اسکرو بر خلاف سایر کمپرسورها عملکرد بسیار بی صدایی در کنار کارکرد مداوم دارد. هوای متراکمی که در کمپرسور اسکرو ایجاد میشود به دلیل کاربرد دو روتر مارپیچی میباشد که جریان هوا را از میان خود عبور میدهند.

روترهایی که در کمپرسور اسکرو تعبیه شده اند مانند پیچ های چند راهی هستند که که این پیچ ها به شکل نر و ماده در داخل یکدیگر قرار گرفته و سپس میچرخند. زمانی که روترها در کمپرسور اسکرو به حرکت در می آید میتواند هوا و یا گازی که درون خود قرار دارند را به سمت جلو حرکت دهند.

فاصله میان روترها در کمپرسور اسکرو باید کم باشد زیرا اگر این فاصله زیاد باشد منجر به نشتی درون دستگاه خواهد شد. نشتی درون دستگاه باعث میشود تا عملکرد دستگاه تا حد زیادی کاهش یابد. حرارت دستگاه نیز به دلیل همین زیاد بودن فاصله ممکن است افزایش پیدا کند.

کمپرسور اسکرو به صورت تک و دو پیچه تولید میشود که در ادامه به بررسی آنها خواهیک پرداخت. در کمپرسور اسکرو تک پیچه فقط از یک قطعه پیچ مانند در درون آن استفاده شده است. این پیچ درون یک پوسته مجزا تعبیه شده است و چرخش آن تنها بواسطه یک موتور صورت میگیرد. چرخش این موتور میتواند هوای فشرده و متراکم داخل دستگاه را به بیرون هدایت کند.

در کمپرسور اسکرو دو پیچه کاملا بر خلاف کمپرسورهای تک پیچه از دو قطعه پیچ مانند استفاده شده است که البته نحوه قرارگیری این پیچ ها به گونه ای است که میتوانند کمترین اصطکاک را با یکدیگر برقرار کنند. هر دو قطعه پیچ مانند درون یک پوسته جاسازی شده اند و همزمان با یکدیگر شروع به چرخش کرده که در نتیجه هوای متراکم برای استفاده به بیرون هدایت خواهد شد.

اگر بخواهیم مقایسه ای بین کمپرسور اسکرو تک پیچ و دو پیچ داشته باشیم باید بگوییم که طبیعتا کمپرسور اسکرو دو پیچ به دلیل برخورداری از دو قطعه پیچ مانند قادر است تا هوای متراکم بیشتری را به بیرون هدایت کند و از قدرت بالاتری نیز برخوردار است. اما باید نکته ای را در مورد تعمیر و نگهداری هر دو نوع کمپرسور به یاد داشته باشید. کمپرسور اسکرو دو پیچ با وجود اینکه میتواند هوای متراکم بیشتر و با قدرت بالاتری را ایجاد کند اما در صورتیکه با مشکل مواجه شود از هزینه تعمیر بالاتری نیز برخوردار خواهد بود.

کمپرسور اسکرو در دو نوع خشک و همچنین روغنی نیز تولید و عرضه میشوند. در کمپرسور اسکرو خشک هیچ روغنی به کار نرفته است که به همین دلیل از آن در صنایع مواد غذایی و همچنین دارویی استفاده بسیار زیادی میشود. عدم استفاده از روغن در کمپرسور اسکرو خشک این مزیت را بوجود آورده است تا هیچ روغنی همراه با باد متراکم شده به بیرون هدایت نشود به همین دلیل است هیچگونه آلودگی را به مواد غذایی و دارویی منتقل نمیکند. البته کمپرسور اسکرو خشک تحمل دور بالا را ندارد و قادر است را تا فشار باد را تنها تا ۳ بار تحمل کند.

کمپرسور اسکرو روغنی نیز کاملا برعکس نوع خشک عمل میکند و روغن بصورت پیوسته به تمام بخش های داخلی از جمله بیرینگ ها جاری میشود. کمپرسور اسکرو روغنی به دلیل اینکه روغن همواره در درون دستگاه در حال جریان است میتواند اصطکاک بوجود آمده از قطعات را تا حد زیادی کاهش دهد. همانطور که گفته شد کمپرسور اسکرو خشک قادر به تحمل دور بالا نمیباشد که کمپرسور اسکرو روغنی اینگونه نیست و قادر به تحمل فشار بالایی است.

نظرات
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
نیاز به هوای فشرده

نیاز به هوای فشرده

*كاربرد هواي فشرده كمپرسور هوا در طيف گسترده اي از محيط براي مصارف گوناگون استفاده مي شود، در پمپ ب ...
هوای فشرده

هوای فشرده

ü   هواي فشرده در اين قسمت توضيح مختصري راجع به هواي فشرده ارائه شده است : 1-  ...
مزایای کمپرسور اسکرو

مزایای کمپرسور اسکرو

یکی از پرکاربردترین نوع کمپرسور که در صنایع مورد استفاده قرار میگیرد کمپرسور اسکرو میباشد. کمپرسور ا ...
کمپرسور اسکرو چیست

کمپرسور اسکرو چیست

کمپرسورها کابرد بسیار زیادی در صنایع و کارخانجات تولیدی دارند و میتوانند هوا  و یا بخار را به ص ...
معرفی جامعی از کمپرسور اسکرو

معرفی جامعی از کمپرسور اسکرو

کمپرسور اسکرو از جمله کمپرسور هایی است که در صنایع مورد استفاده قرار میگیرد و قادر است تا هوای بسیار ...
کاربرد کمپرسور اسکرو

کاربرد کمپرسور اسکرو

کمپرسور اسکرو از جمله کمپرسورهایی است که با عملکرد و مزیت های فوق العاده خود توانسته نظر صاحبان مشاغ ...